۱۴۰۳ شهریور ۱۲, دوشنبه

حکومت ایران با اجرای طرح نور و مبارزه با بی‌حجابی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

 

حکومت ایران با اجرای طرح نور و مبارزه با بی‌حجابی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

طاهره طالقانی: در آیات قرآنی اولین خطاب به مردان است که چشمانشان را پایین بیندازند، نگاه نکنند و خیره نشوند و حجاب برای زنان تنها یک توصیه است نه حکم شرعی!


حکومت ایران روز شنبه 25 فروردین 1402 از بازگشت ماموران نیروی انتظامی، گشت ارشاد، حجاب‌بان‌ها و ون‌های سفید برای اجرای «طرح نور» و «مبارزه با بی‌حجابی» با هدف اجبار زنان و دختران برای رعایت حجاب اجباری در خیابان‌های ایران خبر داد که این طرح انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

کاربران زیادی از مشاهدات خود از بازداشت خشونت‌آمیز زنان می‌گویند و حتی ادعای ضرب و شتم، استفاده از شوکر و آزار جنسی در این روایت‌ها به چشم می‌خورد. این نارضایتی تا جایی گسترش یافته که حتی برخی نزدیکان و چهره های معروف و مشهور حکومت مانند مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر آثار رهبر ایران به نحوه خشن اجرای طرح جدید در خیابان‌های تهران اعتراض کرده‌اند.

برخی از مخالفان شناخته شده حکومت ایران نظیر مسیح علی‌نژاد نیز در سایت های اجتماعی اقدام به پخش تصاویر و ویدئوهایی می‌کنند که خود آن را به عنوان «اقدام به تهدید و برخورد با زنان بر سر حجاب» می‌نامند. در این تصاویر و ویدئوها صحنه هایی از دستگیری زنان، اعتراض تعدادی از رهگذران حاضر در محل، حتی درگیری بین ماموران با مردم به چشم می‌خورد.

مسیح علی‌نژاد زیر یکی از این ویدئوها چنین نوشته است: «مردم هر روز شجاع‌تر می‌شوند و هر جا که آزارگران حجاب، زنی را احاطه کنند، صدای اعتراض مردم هم بلند است.»

با گذشت دو هفته از آغاز دور تازه سختگیری بیشتر در تحمیل حجاب، احمد خاتمی، امام جمعه تهران، از این کار دفاع کرده و گفت: «به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد.»

خاتمی با تاکید بر اینکه حجاب از ضروریات دین است بی حجابی خلاف شرع و قانون است، در حمایت از برخوردهای پلیس با پوشش زنان خطاب به حامیان حکومت گفت: «در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید. منطقی و استدلالی بحث کنید و انگ نزنید. انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند.»

احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز بر ادامه این کار تاکید کرد و گفت «هیچ اراده‌ای، تهمتی، افترایی، هیچ سرزنشی و شماتتی ما را از این راه پر فیضی که حضرت حق در برابرمان قرار داده به عقب نخواهد راند.»

رادان افزود: «بنده رسما اعلام می‌کنم، رسما بدانید ما موضوع حجاب و عفاف را یک موضوع کاملا فرهنگی و کاملا اجتماعی می بینیم، اصلاً انتظامی و امنیتی نمی‌بینیم.»

احمدرضا رادان با تاکید بر اینکه رؤسای جمهور معمولا به دلیل کسب رأی در انتخابات به مساله حجاب ورود نمی‌کنند، اما آقای رئیسی در میدان حضور دارد اظهار داشت که «مردم در کنار پلیس، با پلیس، برای پلیس و همراه و همگام با پلیس هستند». حال این سوال مطرح است که اگر مردم در مساله حجاب همگام با پلیس هستند و اگر حجاب اجباری خواسته اکثریت مردم است پس چرا به کسب رای توسط نامزدهای انتخاباتی ضربه می‌زند.

حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران نیز که پایگاه‌های بسیج تهران هم زیرمجموعه آن است اعلام کرد که نیروهای آموزش‌دیده سپاه و بسیج با عنوان «سفیران مهر» برای پیگیری جدی‌تر رعایت «ضوابط حجاب» در شهرهای ایران وارد عمل شده‌اند.

حسن‌زاده تن ندادن برخی از زنان به حجاب اجباری را به «دشمنان» و «سرویس‌های اطلاعاتی غربی» نسبت داد.

او گفت که «سفیران مهر» آموزش دیده‌اند تا «ضوابط مربوط به حجاب در اماکن عمومی و تذکر و روشنگری قاعده‌مند را به صورت جدی‌تر در میان اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران» پیگیری کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران نیز در جلسه شورای عالی این نهاد درباره اعمال حجاب اجباری گفت: «اگر پلیس به کسی تذکر داد و او تمرد کرد یا به پلیس تعرض کرد با متخلف طبق قانون برخورد می‌کنیم.»

محمدحسین پورثانی، معاون وزیر آموزش و پرورش ایران نیز از اجرای «طرح عفاف و حجاب» در مدارس خبر داد. وی با خودداری از ارائه توضیحات بیشتر در مورد جزئیات مساله اظهار داشت که «16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا است.»

 

با تشدید برنامه‌های حکومت برای تحمیل حجاب اجباری به زنان شمار زیادی از مکان‌های تفریحی، کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید در نقاط مختلف ایران به اتهام عدم رعایت حجاب توسط مشتریان پلمب شده‌اند. اما آمار دقیق از مکان‌های پلمب شده منتشر نشده است. در حالیکه کارشناسان منتقد می‌گویند جمهوری اسلامی از راه پلمب مغازه‌ها قصد دارد تا اعمال حجاب اجباری را به کسب‌وکارها «برون‌سپاری» کند و از این طریق مردم را در برابر مردم قرار بدهد، گروهی از زنان نیز در تهران و شهرهای دیگر در آنچه «مبارزه مدنی روزمره» می‌خوانند، با پوشش اختیاری در معابر عمومی و رویدادها حاضر می‌شوند و با اشاره به کشته‌ها و زخمیان اعتراض‌ها می‌گویند «دیگر به عقب برنمی‌گردیم.»

روز 10 اردیبهشت نیز 20 فعال زن اصلاح‌طلب در ایران، با انتشار بیانیه‌ای ضمن مخالفت با حجاب اجباری، رفتارهای خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با زنان را محکوم کردند. آنها با هشدار به پلیس درباره رفتارهای «اهانت‌آمیزشان» در «طرح نور» گفتند: «دیدن این صحنه‌ها بیش از همه برای کسانی که آزادی انتخاب دین و شعائر آن را باور دارند، سخت‌تر ‌‌و غیرقابل تحمل‌تر است.»

طاهره طالقانی، فرزند آیت‌الله محمود طالقانی نیز در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از این بیانیه و مخالفت با حجاب اجباری ویدیویی را منتشر کرده است.

طاهره طالقانی در این ویدیو با تاکید بر اینکه مجازاتی برای بی‌حجابی در قرآن وجود ندارد درباره دلیل حمایت خود از این بیانیه می‌گوید: آیات حجاب جز در دو سوره قرآن نیامده و در آیات اولین خطاب به مردان است که چشمانشان را پایین بیندازند، نگاه نکنند و خیره نشوند.

وی معتقد است که در این آیات توصیه شده است که «زنان پیامبر و زنان غیرمسلمان و زنان مسلمان می‌توانند (حجاب) نداشته باشند، بنابراین این (حجاب) یک توصیه است نه حکم شرعی و دستور واجب»

وی با تاکید بر اینکه سختگیری در مورد حجاب اجباری «منجر به تحقیر و پایمال کردن کرامت انسان‌ها می‌شود و اثر دیگری ندارد»، استدلال می‌کند که چون در اسلام در اصل دین نباید زور و اجباری باشد، بنابراین «در احکام فرعی و شرعی‌ آن هم نباید زور و اجبار باشد.»

خانم طالقانی می‌گوید: از بعد قانونی نیز قانونی می‌تواند قابل اجرا باشد که با خواست عموم مردم و با عرف جامعه هماهنگی و همخوانی داشته باشد.

گفتنی است، در روزهای اخیر و همزمان با اجرای طرح حجاب در شهرهای بزرگ ایران و برخورد با پوشش اختیاری زنان، خبرهایی نیز در خصوص ممنوعیت استفاده از منشی زن در ادارات دولتی منتشر شده است. محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه دو روز پیش بر «ممنوعیت قانونی داشتن منشی غیرهمجنس» در ادارات تاکید کرد و خواستار اجرای آن شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سروناز احمدی، زندانی سیاسی در ششمین روز اعتصاب داروی خود به‌سر می‌برد

  سروناز احمدی، زندانی سیاسی در ششمین روز اعتصاب داروی خود به‌سر می‌برد سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان و مددکار اجتماعی محبوس در زندان اوین،...